WERKPLEZIER IS GEEN KUNSTJE

Steeds meer organisaties zien het belang van aandacht hebben voor werkgeluk van medewerkers. Tijdens jaargesprekken, ontwikkelgesprekken, reflectiegesprekken, maar ook tussendoor is werkgeluk steeds vaker een thema wat aan bod komt. Ook zijn er organisaties die workshops en coaching aanbieden rondom het thema werkgeluk.

Wat vind ik het mooi al die aandacht voor werkgeluk de laatste tijd!

Maar laten we er wel voor zorgen dat het geen kunstje wordt. Iets wat je af kunt strepen van je lijstje.

 VISIE

Aandacht voor werkgeluk vraagt om het hebben van een visie. Waarom vinden we dit thema belangrijk? Wat levert het medewerkers, de organisatie en onze klanten op? Hoe bereiken we onze medewerkers en hoe monitoren we de effectiviteit.

Maar ook, hoe gaan we ermee om?

 Wat doe je bijvoorbeeld als:

  • Een medewerker behoefte heeft aan meer autonomie?

  • Een medewerker meer uitdaging nodig heeft?

  • Een medewerker veel energielekken heeft?

  • Een medewerker aangeeft niet meer op zijn/ haar plek te zitten?

  • Een medewerker graag meer inspraak wil?

  • Meerdere medewerkers aangeven dat de sfeer niet goed is of ze de verbinding verliezen met de organisatie?

En andersom;

  • Wat doe je als de medewerker aangeeft dat het goed gaat? Voldoende uitdaging, plezier en energie ervaart in het werk.

Hoe zorg je er samen voor dat dit zo blijft?

KIJKEN NAAR DE MOGELIJKHEDEN

Ook is het belangrijk om te kijken naar welke mogelijkheden en middelen je als organisatie hebt en kunt creëren om werkgeluk echt te integreren in de organisatie. Zijn er bijvoorbeeld budgetten voor persoonlijke en professionele ontwikkeling? Ben je bereid om medewerkers extra coaching aan te bieden om het werkgeluk te behouden of vergroten? Welke mogelijkheden zijn er voor jobcrafting; oftewel kun je functie overstijgend denken. Zijn er dus mogelijkheden voor medewerkers om naast hun eigen functie ook taken uit te voeren die buiten het reguliere takenpakket passen?

 WERKGELUK IS MAATWERK

Je hoeft niet alles dicht te timmeren. Juist niet. Werkgeluk is ook maatwerk. Wat de ene medewerker gelukkig maakt, hoeft niet automatisch te betekenen dat het voor een ander ook geldt. Wel weten we uit onderzoek dat er thema’s zijn die op de agenda zouden moeten staan als het gesprek gaat over werkgeluk.

Wat vooral belangrijk is, is dat het niet blijft bij het gesprek aangaan, maar ook om vervolgens iets te doen met waar medewerkers mee komen. Samen kijken naar de mogelijkheden.

POSITIEVE EFFECTEN

Afgelopen tijd heb ik al veel mooie voorbeelden gezien. Voorbeelden waar het oprecht aandacht hebben voor werkgeluk een positief effect heeft op medewerkers én organisaties.

Een aantal voorbeelden van deze positieve effecten:

  • een lager ziekteverzuim.

  • het aantrekken van nieuwe medewerkers; die echt kiezen voor de organisatie omdat er ruimte is voor werkgeluk en persoonlijke ontwikkeling.

  • minder verloop.

  • persoonlijk leiderschap en eigenaarschap van medewerkers; medewerkers pakken meer regie op hun eigen ontwikkeling en loopbaan.

  • meer verbinding met de organisatie.

  • en natuurlijk blije medewerkers die plezier hebben in hun werk!

AAN DE SLAG MET WERKGELUK

Wil je als organisatie aan de slag met het thema werkgeluk en bovenstaande resultaten bereiken? Nynke Leistra Coaching en Advies kan je daarbij helpen. Je kunt bij mij terecht voor:

  • het opstellen van visie en beleid omtrent het thema werkgeluk (ook als onderdeel van het plan van aanpak psychosociale arbeidsbelasting).

  • een werkplezierscan; de apk voor plezier en werk en leven.

  • workshops voor teams gericht op werkgeluk.

  • individuele coaching gericht op; werkgeluk, vitaliteit, preventie en loopbaanvragen.

Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken naar de mogelijkheden.

Vorige
Vorige

MENSEN ZIJN JE GOUD

Volgende
Volgende

JOBCRAFTING