MENSEN ZIJN JE GOUD

Daarom is het belangrijk om goed voor ze te zorgen.

Door in gesprek te gaan en goed te luisteren. Hoe zit je in je vel? Wat heb je nodig? En hoe kunnen wij als organisatie ondersteunen?

Niet alleen door te kijken naar de werkcontext. Je kunt medewerkers en werk niet los van elkaar zien, want hoe zij in hun vel zitten heeft invloed op het werk. Het is allemaal verweven met elkaar. Dus het is belangrijk om breder te kijken…

MAATWERK

En dan bedoel ik niet het faciliteren van sportschool abonnementen en het aanbieden van mindfulness. Mooie initiatieven hoor, begrijp met niet verkeerd. Alleen heeft ieder individu iets anders nodig. Daarom is het belangrijk om juist samen te onderzoeken wat de medewerker nodig heeft om lekker in zijn/haar vel te (blijven) zitten. Welke zaken spelen op het werk, maar ook hoe gaat het privé? Om vervolgens de vraag te stellen:  “wat kunnen wij als organisatie hierin betekenen?”

Maatwerk dus!

JA MAAR NYNKE HOE ZIT HET DAN MET DE EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN MEDEWERKERS?

Medewerkers hebben ook zeker een eigen verantwoordelijkheid. Daarom is het goed om aan medewerkers de vraag te stellen: “wat heb je zelf al gedaan of wat zou je zelf kunnen doen?”

Maar als werkgever heb jij ook iets te doen met;

Ø  werkstress als beroepsziekte nummer 1,

Ø  een tijd waar één op de zeven medewerkers aangeven dat ze kampen met burn-out klachten,

Ø  het lastig vinden en behouden van goede medewerkers.

Ø  medewerkers die steeds meer bewuster omgaan met wat voor hun belangrijk is.

Ø  medewerkers die meer inspraak willen en een luisterend oor.

Ø Medewerkers die in deze krappe arbeidsmarkt meer risico’s durven te nemen. Kijken naar de voor- en nadelen en die steeds vaker de ontwikkelingsmogelijkheden en andere arbeidsvoorwaarden meenemen in hun afweging.

“Als jij je alleen richt op de werkcontext maak je niet het verschil.”

Zoek de verbinding. Wacht niet totdat medewerkers bij je komen met problemen, maar ga pro actief in gesprek. Zorg voor een continue dialoog; Wat gaat er goed? Hoe zit de medewerker erbij? Tegen welke problemen loopt de medewerker aan? Zowel op je werkgebied als privé.

LAAT HET GEEN KUNSTJE ZIJN

Laat deze aandacht voor medewerker alleen geen kunstje zijn, omdat andere organisaties het ook doen. Doe het niet alleen omdat de wet het voorschrijft om beleid te maken op de psychosociale arbeidsbelasting.  

Ø  Doe het vanuit oprechte verbinding, interesse en gevoel van noodzaak.

Ø  Doe het omdat je daadwerkelijk gelooft dat aandacht en zorg hebben voor je menselijk kapitaal bijdraagt aan gemotiveerde, energievolle en verbonden medewerkers.

Ø  Doe het omdat je gelooft dat medewerkers die zich gesteund en gehoord voelen minder snel en lang uitvallen, zich langer binden aan de organisatie en goede ambassadeurs zijn voor jouw organisatie.

HOE KUN JE ALS WERKGEVER HIER IN VAN BETEKENIS ZIJN?

Zoals hierboven al genoemd door samen in gesprek te gaan, goed te luisteren en te kijken naar mogelijkheden. Twee voorbeelden:

Ø  een medewerker die net vader is geworden vindt de lange reisafstand van 2 uur op een dag wel erg intensief zijn. Het helpt hem 1 of 2 dagen in de week thuis te werken, zodat hij zijn dochter in alle rust naar de opvang kan brengen en op kan halen. Dit voorkomt stress.

Ø  een medewerker geeft aan een slaapprobleem te hebben. Zij gaat hier zelf hulp voor inschakelen, maar het zou haar ook helpen om wat meer de ruimte te krijgen en haar werktijden iets anders in te richten. Dit geeft haar minder stress, het voorkomt uitval en geeft haar rust om aan het slaapprobleem te werken.

HULP NODIG?

Wil je hier als organisatie graag mee aan de slag? Iemand die meedenkt?

Ik help je graag om de vertaling te maken naar de praktijk.

Volgende
Volgende

WERKPLEZIER IS GEEN KUNSTJE