Loopbaancoach en lifecoach
Drenthe en Groningen

Thuiswerken met een gezin: 10 tips om rust te creëren

Veel gezinnen hebben er momenteel mee te maken. Thuiswerken met kinderen om je heen en ondertussen ze ook nog les geven. Om me heen hoor ik veel ouders die hiermee aan het worstelen zijn. Herkenbaar?! Ook bij ons thuis is het een zoektocht geweest om hier vorm aan te geven. En toegegeven dat gaat de ene dag beter dan de andere. Wel merken we na 4 weken een systeem te hebben gevonden met elkaar, waar ook ruimte is voor ontspanning en tijd voor mijzelf. Dat laatste was voor mij vanaf dag 1 een belangrijk punt. Ik wil naast het verzorgen van mijn kinderen, ze ondersteunen bij de werkjes en het thuiswerken ook aandacht  en tijd voor mijzelf.

Graag deel ik hieronder mijn tips en ideeën. De omstandigheden binnen elk gezin zijn anders. Toch weet zeker dat er voor iedere ouder bruikbare tips tussen zitten waar je mee aan de slag kunt gaan de komende tijd. 


Tip 1. Focus je op de dingen die goed gaan

Op social media zie ik veel tips voorbij komen over mindset. Dat is niet voor niks. Want als je alleen maar bezig bent met de dingen die niet goed gaan kost dat ongelooflijk veel energie. Ik heb de situatie zoals hij is geaccepteerd.  En nee ik vind het niet altijd leuk, maar ik heb er geen invloed op. Dus besteed ik mijn energie liever aan de dingen die wel kunnen en wel goed gaan. Zo ben ik bijvoorbeeld dankbaar dat we nog allemaal gezond zijn en we heel veel mooie en gezellige momenten samen hebben die er anders niet zouden zijn. 

Tip 2. Wees lief voor jezelf

Wees niet te streng. Let de lat niet te hoog en wees lief voor jezelf. Mijn mantra op dit moment is: ik doe mijn best. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Niemand verwacht van mij dat ik dit nu allemaal vlekkeloos doe. Door zaken te relativeren breng ik wat luchtigheid in deze periode. Wat kan helpen is een positieve tekst/ mantra op een plek te zetten wat je dagelijks ziet. Ons brein werk zo dat wanneer je hersenen het regelmatig registreren ze het ook gaan geloven. 

Tip 3. Bouw rustmomenten in voor jezelf

Voor mij is het belangrijk om rustmomenten in te bouwen in de dag. De valkuil in deze tijden is dat de dag zo voorbij is en je niet even tijd hebt genomen voor jezelf. Dit kan op verschillende momenten. Hieronder een aantal voorbeelden die mij helpen: ga 's avonds en in het weekend even alleen een stuk wandelen of hardlopen, doe yoga oefeningen, trek je terug om een boek te lezen, mediteren, ga ongestoord douchen. Deze laatste behoeft misschien wat extra uitleg. Ongestoord douchen is voor mij echt even een rustmoment. Wij maken regelmatig de afspraak dat we even alleen willen douchen en de kinderen dus niet naar binnen stormen. Dat is even een ontspanmomentje, waar je ook eventueel wat ademhalingsoefening kunt doen.  Doe wat voor jou ontspannend werkt!

Tip 4. Maak gebruik van de 'gouden momenten'

De momenten wanneer mijn kinderen even gezellig aan het spelen zijn samen. Buiten of binnen. Een opdracht maken achter de tablet of tv kijken. De momenten waarop ze even geen aandacht vragen. Dat noem ik ‘gouden momenten’ waar ik graag gebruik van maak. Het liefst trek ik me even stilletjes terug, maar het kan ook in hun bijzijn. Even gaan zitten en naar buiten staren. Even mijn ogen sluiten en op mijn ademhaling concentreren. Even niks doen. Al het andere even laten voor wat het is, dat komt straks wel weer. 

Tip 5. Maak een dag- of weekschema

Wij maken elke dag een schema met een aantal vaste taken die we in ieder geval die dag gaan doen. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt dat we constant vragen krijgen; “Mag de tv aan? Mag ik een koekje?”. Let hierbij wel op dat je er niet een te strak schema van maakt met teveel taken. Dan ontstaat er juist stress, omdat je teveel wilt doen in een korte tijd. En soms slaan we iets over wat op het schema staat, omdat een taak toch wat meer tijd vraagt, of het spelen toch wel erg gezellig is.

Je kunt natuurlijk ook een weekschema maken. Kijk wat past bij jouw gezin. 

Tip 6. Werk in “diensten”

Afgelopen weken zag ik tot mijn verbazing hele gezinnen aan tafel zitten te werken. Mijn ervaring dat concentratie zeer beperkt is. Wanneer je partner dan ook nog aan tafel zit, ben je dus beide zonder focus aan het werk. Daarom verdelen wij de dag. Eén van ons trekt zich terug op onze werkplek, zodat diegene alleen kan werken en zich goed kan focussen. Want met 4 uurtjes focussen bereik je meer dan 8 uur ongefocust werken.

Wanneer ik aan het werk ben, in het bijzijn van de kinderen zorg ik er ook voor dat ik geen werkzaamheden doe waar ik heel goed over na moet denken. Ik beantwoord dan mijn mail, of reageer op een berichtje. 

Tip 7. Sta vroeger op

Op mijn werkdagen sta ik om 6:30 uur op. Mijn vriend zorgt er voor dat de kinderen pas rond 8:30 uur aangekleed naar beneden komen. Dan heb ik de eerst 2 uur van de dag te pakken. Ik vind dit het fijnste moment van de dag. Opstaan wanneer de rest nog slaapt. Even in alle rust wakker worden en aan het werk gaan. En dan de zon op zien komen. Prachtig! 

Tip 8. Deel je dag(en) flexibel in

Deze tip sluit aan op de vorige tip. Kijk of je je dagen wat anders in kunt delen. Het geeft mij meer rust om de dagen wat flexibeler in te plannen. Waar ik normaal 3 dagen werk, werk ik nu vaak 4 dagen. Of ik ga als de kinderen naar bed gaan nog een uurtje werken. Het geeft mijn minder druk. Kijk daarbij vooral ook naar wat jou rust geeft. Voor mij geeft dit wat meer lucht, maar soms heb ik er ook even niet de puf voor. Dat accepteer ik dan. Een volgende dag gaat het dan weer beter. 

Tip 9. Huur een ruimte

Heb je de mogelijkheid en financiële middelen. Huur een ruimte waar je een hele dag even rustig aan het werk kunt (en eventueel ook gelijk een dag voor je partner). Dit ga ik morgen doen. Even 1 hele dag tijd voor mijzelf om in alle rust te kunnen werken.

Er zijn diverse plekken die momenteel corona proof ruimtes beschikbaar stellen, zodat je in alle rust kunt werken zonder dat je in contact hoeft te komen met andere mensen. En dit tegen zeer aantrekkelijke tarieven.  

Tip 10. Praat met anderen

Praat met anderen over hoe het gaat, waar je tegen aanloopt. Met je partner, maar ga ook in gesprek met je werkgever. Wat zijn precies de verwachtingen die je werkgever hebt. Wie legt jou die druk op? Ben jij dat zelf of doet je werkgever daar ook iets in? Geef aan wat niet gaat. Trek op tijd aan de bel. Niemand is gebaat bij dat je na deze crisis met stressklachten of zelfs met een burn-out thuis zit. Schakel op tijd hulp in!

Werknemer?

Lees je dit en ben je werkgever? Ga je met je medewerkers in gesprek over welke verwachtingen je wel en niet hebt? Ik hoop dat je beseft dat deze periode toch iets heel anders vraagt van medewerkers. Spreek uit dat je dit beseft en dat je verwachtingen niet hoog zijn. Voorkom druk en toon vertrouwen. Laat de controle los en kijk hoe je de werknemers het beste kunt ondersteunen. Vraag waar ze nu behoefte aan hebben en kijk hoe je ze daarbij kunt helpen. Als je nu goed voor je medewerkers zorgt, heb je daar straks na deze crisis profijt van. Doe je dat niet, dan is het risico op ontevreden werknemers en een verhoogd ziekteverzuim zeer groot!

Blijf je worstelen?

Kom je er zelf niet uit. Blijf je spanning en onrust ervaren. Ik bied je in deze periode van corona een gratis online 30 minuten coach call aan. Waar je even je hart kunt luchten en met een paar tips weer verder kunt.

Coach call



 
 
 
 
E-mailen
Map
Info
Instagram